Co powoduje problemy z rozruchem silnika w zimie? Akumulator, Alternator, a może coś innego?

Najgorszym dla kierowcy jest sytuacja, gdy wsiada do swojego samochodu, wsadza kluczyk do stacyjki, przekręca i albo nic się nie dzieje, albo rozrusznik ledwo kręci, co skutkuje brakiem uruchomienia silnika.

Najczęściej w takim wypadku myślimy o zużytym akumulatorze w swoim samochodzie i rozważamy zakup nowego akumulatora, a wcale nie musi on być przyczyną braku prądu w aucie, chodź pośrednio jest, ale to często nie jest jego wina.

Na początku warto skorzystać ze zwykłego multimetru i zmierzyć napięcie spoczynkowe akumulatora, które powinno wynosić po np. 2 dniach postoju samochodu od 12,3V do 12,6V, wtedy mamy w pełni doładowany akumulator i prawdopodobnie problem będzie z innym elementem, ale najczęściej w samochodach, gdy mamy do czynienia z napięciem poniżej 9-10v, sterownik silnika odłączy możliwość uruchomienia rozrusznika, stąd widzimy brak reakcji silnika na przekręcenie kluczyka.

Zobacz, jak zmierzyć napięcie akumulatora samochodowego:

Jeżeli napięcie wynosi mniej niż 10V i silnik w ogóle nie kręci, albo kręcenie rozrusznikiem jest bardzo powolne i silnik się nie uruchamia, to musisz odłączyć klemy od akumulatora zaczynając od ujemnej klemy przy odłączaniu, wymontować akumulator i naładować, najlepiej poza samochodem, by ew. wydostające się opary nie uszkodziły karoserii samochodu.

Jeżeli chcesz, zobacz, jak bezpiecznie odłączyć i podłączyć akumulator samochodowy:

Zobacz jak naładować akumulator samochodu za pomocą taniego prostownika z marketu:

Na prostowniku mamy wszelkie informacje oraz wskaźnik, który oznacza stan naładowania, warto naładować akumulator do pełna i podłączyć do swojego samochodu ponownie, zaczynając od klemy dodatniej i kończąc na ujemnej.

Po podłączeniu naładowanego akumulatora powinniśmy zrobić pomiar poboru prądu przez instalację elektryczną naszego samochodu, dzięki czemu upewnimy się lub sprawdzimy, czy ta instalacja, w tym wszystkie podłączone odbiorniki (radio, oświetlenie, sterowniki, itp.) pobierają odpowiednio niską wartość prądu. Jeżeli tego nie zrobimy, możemy następnego dnia mieć znowu rozładowany akumulator i nadal nie będzie to wina akumulatora, a każde takie rozładowanie i ładowanie wpływa negatywnie na jego sprawność.

Bardzo często powodem rozładowanego akumulatora jest pozostawienie włączonych świateł mijania lub postojowych zewnętrznych lub oświetlenia wewnętrznego, gdy opuszczamy pojazd, uszkodzone radio, które przez kostkę ISO jest podłączone bezpośrednio do akumulatora i być może radio samodzielnie się uruchamia podczas naszej nieobecności, albo uszkodzenie instalacji elektrycznej poprzez przetarcie się izolacji przewodów, które o siebie ocierają podczas eksploatacji samochodu.

Zobacz przykład takiej usterki, która spowodowała, że mój akumulator został mocno rozładowany:

Zobacz, jak samodzielnie zmierzyć pobór prądu na postoju samochodu za pomocą miernika elektronicznego. Pomiar powinien potrwać kilka minut, a wynik nie powinien przekraczać 0,050A, czyli 50mA.

Jeśli pomiar przekracza tą wartość, to należy przyjrzeć się dokładnie wszystkim schowkom, otworzyć bagażnik samochodu i spojrzeć, czy mimo zamkniętej klapy, w bagażniku nie świeci się światło lub radio czy nie gra.

Tutaj taki prosty sposób, jak sprawdzić, czy gaśnie światło w schowkach i innych trudnych miejscach po zamknięciu przy pomocy smartfona:

Jeżeli nie dostrzeżemy co jest winne, należy wypinać kolejno główne bezpieczniki w skrzynce bezpieczników, by móc znaleźć obwód elektryczny podczas pomiaru odpowiadający za „kradzież prądu ponad normę”. Wyjmując bezpiecznik, od razu zobaczymy na mierniku, czy nagle spadnie pobór znacząco, czy w ogóle, wtedy sprawdzamy za co odpowiedzialny jest dany obwód w instrukcji samochodu i szukamy winowajcy / złodzieja prądu.

Jeżeli okaże się, że wszystko jest ok, akumulator jest naładowany ponad 12V, a silnik w ogóle nie odpala, to być może uszkodzony jest rozrusznik (bardzo prawdopodobne), który mimo otrzymania dawki prądu, w ogóle nie rozrusza silnika, by ten odpalił, a to już będzie objaw częściowego uszkodzenia rozrusznika i powoli należy szykować się do jego wymiany ew. naprawy, o ile nie okaże się, że dokręcone przewody za pomocą nakrętek po prostu się nie poluzowały przez niepoprawny montaż przez montującego rozrusznik w samochodzie poprzednio mechanika.

Tak wygląda rozrusznik:

Ładowanie akumulatora jest realizowane przez alternator, który pracując dostarcza prądu przy odpowiednim napięciu na tyle dużo, by zasilić wszystkie pracujące urządzenia elektryczne w samochodzie i naładować akumulator, który rozładowuje się podczas, gdy silnik jest wyłączony. Alternator może nie ładować stabilnie akumulatora lub niedostatecznie, szczególnie, jeśli w samochodu zamontujemy sporo dodatkowego sprzętu AUDIO/VIDEO, różne urządzenia pobierające prąd non stop z akumulatora, przez co akumulator jest non stop niedoładowany, a to nie wpływa dobrze na jego dobre działanie.

Zobacz, jak sprawdzić akumulator i alternator, a dokładnie napięcie ładowania akumulatora i napięcie minimalne akumulatora podczas uruchamiania silnika, nie powinno spaść poniżej 10V:

Na koniec, jeśli wszystko jest ok, a akumulator nie trzyma napięcia, to prawdopodobnie jest zużyty lub uszkodzony i nadaje się do wymiany na nowy, z parametrami zgodnymi z zaleceniami producenta pojazdu:

Zobacz, jak samodzielnie kupić i wymienić akumulator.

Dziękuję Tobie za uwagę i mam nadzieję, że pomogłem Tobie rozwiązać problem z Twoim prądem w samochodzie.

Jeżeli nie masz pewności i chcesz ostatecznie sprawdzić akumulator przed wymianą, możesz podjechać do warsztatu, który dysponuje specjalnym testerem akumulatora z pomiarem pod obciążeniem, który zweryfikuje jego sprawność ostatecznie, po czym będziesz miał 100% pewności, by kupić nowy akumulator.

Akumulator ponad 3 letni nawet najlepszego producenta jest prawdopodobnie sprawny, ale tak samo może być już zużyty mimo sprawnie działającej instalacji elektrycznej i podzespołów, a skoro akumulatory mimo iż bardzo drogie i markowe także ulegają uszkodzeniu lub nie trzymają parametrów po 2/3 latach, to może nie warto przepłacać i kupić tańszy, ale z odpowiednimi parametrami i gwarancją, wybór należy do Ciebie.

Pozdrawiam i życzę pogodnych zimowych dni i ciepłych nocy :).

Nie zapominaj zawsze przy wyjściu z samochodu sprawdzić, czy wszystkie światła są wyłączone i radio wyłączone!

—–Info—–
Drogi Widzu! Zapraszam Ciebie do subskrypcji (czerwony przycisk) mojego kanału ForumWiedzy.pl na YouTube, dzięki czemu nie ominie Ciebie żaden ciekawy film (Recenzja, Test, Poradnik, Informacja). Filmy są tworzone na potrzeby widzów i często wynikają z ich bezpośrednich próśb, stąd też jeśli uznasz, że chcesz zgłębić temat w danej tematyce, zaproponuj film, jaki powinien powstać, czego dotyczyć, jaki konkretnie wątek Ciebie interesuje, a być może specjalnie dla Ciebie taki film na kanale powstanie.

Znajdziesz ForumWiedzy.pl (kliknij) na:

• YouTube: http://www.youtube.com/forumwiedzy?sub_confirmation=1
• Facebook: https://www.facebook.com/ForumWiedzyPL
• Twitter: https://twitter.com/ForumWiedzy
• Instagram: https://www.instagram.com/forumwiedzy.pl/
• Google+: https://plus.google.com/+ForumWiedzy
• WWW Blog: http://www.forumwiedzy.pl

Dołącz do ForumWiedzy.pl w mediach społecznościowych i bądź z nami na bieżąco!

Jeżeli mój film Ci pomógł lub po prostu się spodobał i masz ochotę dokonać dotacji (darowizny) by wesprzeć moją działalność ForumWiedzy.pl, to masz 3 możliwości:

1. PayPal: https://www.paypal.me/bogdanligeza
2. Patronat Patronite.pl: https://patronite.pl/forumwiedzy
3. Przelew z informacją w tytule „Darowizna” 98105012301000009066443889

Dotacja (darowizna, donate), to sposób wsparcia ForumWiedzy.pl, który zapoczątkował jeden widz, który za pomocą mojego poradnika rozwiązał swój problem samodzielnie, oszczędzając spore ilości czasu i pieniędzy. Chciał udzielić wsparcia finansowego i zadał pytanie, jak może tego dokonać, stąd stworzyłem taką możliwość dla innych, którzy będą chcieli podobnie udzielić wsparcia, za które oczywiście z góry dziękuję, ponieważ pomoże w dalszym rozwoju projektu ForumWiedzy.pl, który skupia się na omawianiu ciekawych tematów.

Posted by Bogdan Ligęza

Entuzjasta nowoczesnych technologii pod każdą postacią. Praktyk, który weryfikować musi wszystko i wszędzie. Dodatkowe zainteresowania: Informatyka, Elektronika, Elektryka, Motoryzacja, czyli technika pod każdą postacią. Redaktor naczelny, właściciel i twórca ForumWiedzy.pl oraz twórca i prowadzący kanał ForumWiedzy.pl na YouTube, na którego łamach znajdziesz recenzje, testy, poradniki wideo.

Website: https://www.forumwiedzy.pl