Jak wymienić tylną piastę łożysko koła i osłonę tarczy hamulcowej OPEL ASTRA G – tutorial poradnik instrukcja

WIDEO PORADNIK z wymiany pojawi się niebawem w tym artykule oraz na kanale ForumWiedzy.pl w serwisie YouTube.

Wpis w budowie! Mogą pojawić się jeszcze poprawki do poniższej instrukcji.

Instrukcja wymiany tylnej piasty łożyska koła w samochodzie Opel Astra G według Bogdan Ligęza ForumWiedzy.pl:

  1. Poluzować śruby kół
  2. Unieść i zabezpieczyć samochód (kobyłki lub klocki, ew. podnośnik kolumnowy)
  3. Zdjąć koła tylne
  4. Odkręcić śrubę ustalającą z łbem stożkowym od tarczy hamulcowej już teraz, by sprawdzić czy nie będzie sprawiała problemów później, warto uderzyć wkrętak 2x młotkiem w śrubę, by wzruszyć gwint z ewentualnej rdzy, a dopiero potem odkręcać tą małą śrubę idealnie dopasowanym wkrętakiem do danego typu łba śruby (bit krzyżowy lub torx). Gdyby trzeba było zatrzymać tarczę, by udało się odkręcić śrubę, można zaciągnąć hamulec awaryjny tzw. ręczny, postojowy
  5. Wysunąć linkę hamulca awaryjnego z dźwigni, podważając wkrętakiem płaskim dźwignię w dół
  6. Odkręcić 2 śruby od prowadników (klucz płaski 13 mm i klucz nasadkowy/płaski/oczkowy 17 mm)
  7. Wysunąć wsuwkę metalową z uchwytu, odłączyć linkę hamulca awaryjnego od zacisku (warto kupić 2 nowe wsuwki do linki, bo stare mogą pęknąć – zardzewiałe)
  8. Wysunąć zacisk hamulcowy z jarzma i podwiesić do sprężyny śrubowej, aby przewód hamulcowy nie był rozciągany
  9. Wymontować stare klocki hamulcowe i blaszki z prowadnic w jarzmie. Jeżeli stare klocki będą ponownie użyte, należy je oznaczyć przed demontażem, by każdy klocek spowrotem trafił na swoje miejsce przy ponownym montażu. Nie można zmieniać stron klocków!
  10. Odkręcić 2 śruby jarzma od tyłu nasadką E18 gwiazdkową (mocno dokręcone śruby momentem 100 Nm)
  11. Oczyścić prowadnice jarzma za pomocą pilnika trójkątnego, zweryfikować osłony kurzowe gumowe i prowadnice, ew. wymienić na nowe. Prowadnice po oczyszczeniu delikatnie nasmarować smarem do hamulców np. TRW PFG110 lub ATE BREMSZYLINDER-PASTE, która ułatwia ślizg i nie reaguje z gumowymi osłonami kurzowymi i uszczelkami.
  12. Zdemontować tarcze hamulcowe
  13. Odłączyć złącze przewodu czujnika prędkości obrotowej, należącego do urządzenia ABS w piaście (zespole łożyska koła)
  14. Odkręcić 4 nakrętki mocujące piastę od tyłu i wyjąć piastę starą oraz osłonę metalową tarczy hamulcowej
  15. Założyć nową piastę (łożysko koła) wraz ze starą oczyszczoną lub nową osłoną (najlepiej wymienić osłonę na nową, jeśli stara jest zniszczona, skorodowana) tarczy hamulcowej do tarczy mocującej hamulec
  16. Dokręcić cztery nakrętki piasty momentem 50 Nm. Dodatkowo dokręcić śruby sztywnym kluczem o kąt 30 stopni i jeszcze raz o kąt 15 stopni. (patent na kąty, kątomierz)
  17. Podłączyć złącze czujnika urządzenia ABS do piasty (zespół łożyska koła)
  18. Sprawdzić bicie piasty czujnikiem zegarowym na krawędzi – max 0,02 mm wg ATE oraz kształt powierzchni za pomocą liniału krawędziowego lub suwmiarki
  19. Oczyścić powierzchnię powierzchnię piasty i tarczy hamulcowej oczyszczaczem do hamulców np. BOLL
  20. Zamontować tarczę hamulcową i dokręcić śruby momentem 60 Nm, na czas testu bicia tarczy za pomocą czujnika zegarowego i wkręcić śrubę ustalającą z łbem stożkowym
  21. Sprawdzić bicie tarczy hamulcowej 1 cm od krawędzi za pomocą czujnika zegarowego – max 0,06 mm wg ATE dla nowej tarczy hamulcowej
  22. Zamontować jarzmo – dokręcić 2 śruby kluczem nasadkowym E18 gwiazdka momentem 100 Nm z wykorzystaniem środka zabezpieczającego gwint przed odkręceniem
  23. Zamontować blaszki do jarzma i włożyć klocki hamulcowe z wykorzystaniem pasty syntetycznej Liqui Moly 3078 lub ATE Plastilube na uszy i plecy klocków oraz pod blaszki na prowadnicę jarzma – cienka warstwa. Klocki mają oznaczenia strzałkowe lub inne, oznaczające kierunek obrotu koła w kierunku do przodu. Klocki wyposażone w czujnik zużycia, np. metalową blaszkę, wtyczkę, która piszczy po zetknięciu z tarczą, gdy stopień zużycia klocka jest osiągnięty, montowane są od wewnętrznej strony tarczy.
  24. Wkręcić tłoczek zacisku hamulcowego zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara w prawo za pomocą narzędzia do zacisków hamulcowych (NIE MOŻNA WSUWAĆ TŁOKA [tłoczka, cylinderka], musimy wkręcać, bo uszkodzony zostanie mechanizm hamulca awaryjnego – ręcznego, który znajduje się w zacisku, za tłokiem), warto poluzować delikatnie odpowietrznik zacisku na czas wkręcania tłoka i zakręcić po dokręceniu tłoka, dzięki czemu nie będziemy działać ciśnieniowo w układzie hamulcowym hydraulicznym zwrotnie.
    Warto wkręcić tłoczek, ponieważ gdy tego nie zrobimy, trudniej będzie nam założyć linkę na dźwignię hamulca ręcznego
  25. Dokręcić 2 śruby  ze środkiem zabezpieczającym przed odkręcaniem na prowadnice momentem 25 Nm, przytrzymując prowadnik kluczem płaskim 13 mm i dokręcając nasadkowym/płaskim/oczkowym 17 mm
  26. Podłączyć linkę hamulca awaryjnego do uchwytu i zablokować metalową wsuwką
  27. Nałożyć końcówkę linki hamulca awaryjnego (tzw. ręcznego) na dźwignię
  28. Założyć koło i przykręcić śruby przemiennie na krzyż, opuścić samochód i dokręcić śruby kół przemiennie na krzyż momentem 110 Nm.

Co warto mieć:

  • Zestaw kluczy nasadowych, płaskich, oczkowych
  • Biały mazak / kreda
  • papier ścierny / szczotka druciana
  • Odrdzewiacz w sprayu BOLL
  • Rękawiczki nitrylowe
  • Klucz dynamometryczny (50Nm, 110Nm)
  • Oczyszczacz do tarcz hamulcowych BOLL

Jeżeli chcesz wykorzystać powyższą instrukcję w całości lub części, musisz podać w widocznym miejscu źródło i link (hiperłącze) do tego wpisu.

Wszelkie potrzebne części i środki chemiczne kupisz u naszego partnera www.aparts.pl – kod rabatowy pod koniec zakupu to: FORUMWIEDZY

 

tutaj linki do produktów—>

osłona tarczy https://aparts.pl/partscatalogue/19-3263-maxgear,11-19~63263-0403-01330–19~63263.aspx#

tarcze tył https://aparts.pl/partscatalogue/17212-febi-bilstein-tarcza-hamulcowa,11-17212-0101-00082–17212~2FEB.aspx#

piasta https://aparts.pl/partscatalogue/9400064-gsp-zestaw-lozysk-kola,11-9400064-0373-00654–9400064~2GSP.aspx#

pasta liqui moly https://aparts.pl/partscatalogue/3078-liqui-moly,11-3078-FLQM-0-0-LM3078.aspx#

smar TRW https://aparts.pl/partscatalogue/pfg110-trw-smar,11-PFG110-0161-01601–TRWPFG110.aspx#

klocki https://aparts.pl/partscatalogue/gdb1515-trw-zestaw-klockow-hamulcowych-hamulce-tarczowe-klocki,11-GDB1515-0161-00402–TRWGDB1515.aspx#

zmywacz do hamulców BOLL https://aparts.pl/partscatalogue/001045-boll,11-001045-FBOL-0-0-BOL001045.aspx#

neutralizator rdzy https://aparts.pl/partscatalogue/00140191-boll,11-00140191-FBOL-0-0-BOL00140191.aspx#

zabezp. linki https://aparts.pl/partscatalogue/10111645-opel,11-10111645-FGMO-0-0-2080726~2GMO.aspx#

prowadnice zacisku https://aparts.pl/partscatalogue/d7226c-autofren-seinsa-zestaw-tulei-prowadzacych-zacisk-hamulca,11-D7226C-0351-01165–D7226C.aspx#

rekawiczki https://aparts.pl/partscatalogue/76843-partstech,11-76843-FPT-0-0-PT76843.aspx#

klucz dynamometryczny https://aparts.pl/clientcatalogue/engne00054,23-1-ENG—–ENGNE00054.aspx#

Posted by Bogdan Ligęza

Entuzjasta nowoczesnych technologii pod każdą postacią. Praktyk, który weryfikować musi wszystko i wszędzie. Dodatkowe zainteresowania: Informatyka, Elektronika, Elektryka, Motoryzacja, czyli technika pod każdą postacią. Redaktor naczelny, właściciel i twórca ForumWiedzy.pl oraz twórca i prowadzący kanał ForumWiedzy.pl na YouTube, na którego łamach znajdziesz recenzje, testy, poradniki wideo.

Website: https://www.forumwiedzy.pl