Śmierdzi z klimatyzacji? Czyszczenie klimatyzacji w samochodzie i wymiana filtra kabinowego

Jeżeli śmierdzi Ci z klimatyzacji w samochodzie, to pewnie nie zadbałeś o porządne czyszczenie parownika, obudowy filtra kabinowego z liści, owadów i brudu, sprawdzenie drożności odpływu klimatyzacji (rurka z obudowy filtra na zewnątrz, którą lecą krople wody na Ziemię pod autem) oraz co bardzo ważne, wymianę filtra kabinowego na nowy.

Tylko te wszystkie czynności gwarantują wysoką wydajność nawiewu (zapchany filtr mocno ogranicza przepływ powietrza) czystego powietrza do wnętrza kabiny oraz brak smrodu (stęchlizny), szczególnie po wyłączeniu klimatyzacji i pozostawieniu nawiewu.

Częstym objawem smrodu jest brak oczyszczenia parownika (metalowa kratka obok filtra kabinowego) specjalnym środkiem, np. BIZOL C30 oraz nie zweryfikowaniem drożności odpływu z obudowy parownika/filtra. Jeśli odpływ jest zapchany, to skropliny wody zamiast lecieć pod samochód, gromadzą się w obudowie parownika/filtra i gdy wyłączymy klimatyzację, opary tej wody lecą do środka, a zmieszane z owadami, brudem, mocno śmierdzą!

Dlatego gdy wymieniamy filtr, dokładnie czyścimy wnętrze, bardzo dokładnie i weryfikujemy, czy odpływ jest drożny, wystarczy wlać trochę wody do oczyszczonej obudowy parownika i zobaczyć pod autem czy leje się ciurkiem, a nie kropelka po kropelce albo w ogóle (w 2 ostatnich przypadkach należy odetkać od dołu samochodu (podjazd, podnośnik) odpływ klimatyzacji, zwykle gumowy zamontowany na ścianie grodziowej pomiędzy silnikiem a kabiną.

Tutaj ozonowanie nic nie pomoże, trzeba fizycznie oczyścić klimatyzację, dopiero wówczas można dodatkowo przeprowadzić ozonowanie wnętrza pojazdu.

Sama wymiana filtra kabinowego (przeciwpyłkowego) to często jest za mało, by uzyskać efekt braku smrodu w kabinie.

Aha… jeśli odpływ klimatyzacji się zapcha, a to się często zdarza, to gdy klimatyzacja pracuje, woda w obudowie się podnosi i gdy jest poziom jej zbyt wysoki, to przelewa się na dywaniki i mamy zalaną podłogę w samochodzie, co oczywiście prowadzi do sporego problemu z mokrą podłogą, smrodem itd. itp.

To by było na tyle :).
Może komuś z Was się przyda te kilka słów. Sporo ludzi już skorzystało i jest w pełni zadowolonych z efektów.

W niektórych samochodach filtr kabinowy jest umieszczony w podszybiu, po otwarciu klapy silnika, a w niektórych za schowkiem pasażera, tak więc należy zapoznać się z instrukcją obsługi swojego samochodu.

Posted by Bogdan Ligęza

Entuzjasta nowoczesnych technologii. Redaktor ForumWiedzy.pl oraz prowadzący kanał ForumWiedzy.pl na YouTube.

Website: https://www.forumwiedzy.pl