NISKIE CIŚNIENIE OLEJU W SILNIKU (czujnik ciśnienia oleju, filtr, panewki, pompa oleju)

Możliwe przyczyny świecenia lub migania kontrolki niskiego ciśnienia oleju na desce rozdzielczej samochodu:

  1. Sprawdź poziom oleju (dolej olej, jeśli trzeba, nie lej więcej niż MAX na bagnecie)
  2. Sprawdź, czy nie masz nieszczelności przy silniku (napraw nieszczelności jeśli trzeba)
  3. Wymień filtr oleju (idealnie dopasowany do silnika!) lub olej z filtrem (Jeśli dawno nie wymieniany)
  4. Wymień czujnik ciśnienia oleju na zalecany przez producenta, najlepiej oryginalny (Sprawdź wtyczkę, przewody lub czy sam czujnik nie przecieka, czyli jest uszkodzony – częsty problem tanich zamienników). Możesz wcześniej, jeśli dysponujesz manometrem do oleju, sprawdzić ciśnienie oleju na gorącym silniku, co jest zalecane jako podstawa! Jeśli nie masz manometru, to po prostu podmień czujnik i przetestuj kilka dni.

Jeżeli masz manometr do cieczy, to odkręć czujnik ciśnienia oleju, wkręć końcówkę węża manometru, uruchom silnik i wykonaj pomiary na gorącym silniku. Na wolnych obrotach (800-900) zależnie od silnika (Sprawdź w instrukcji serwisowej silnika wartości ciśnienia poprawne), powinieneś mieć wartości ciśnienia ok. 1.5 Bara. Jeśli ciśnienie jest zbyt niskie, to należy zweryfikować smok w misce oleju (siatka), który może być zalepiony nagarem oraz pompę oleju, zawór ciśnieniowy może być w pompie oleju uszkodzony. Jeśli ciśnienie jest poprawne według manometru, a kontrolka świeci się lub mruga na wolnych obrotach, to czujnik ciśnienia oleju jest do wymiany.



  1. Odwiedź warsztat samochodowy – raczej wcześniejsze kroki wystarcza, albo nie masz narzędzi do samodzielnych działań ;), albo będzie poważniejszy problem, jak: uszkodzona pompa oleju, zużyte panewki wału korbowego, itp. potrzebne pomiary ciśnienia)
  2. Jeśli nie będziesz chciał naprawiać silnika (niezalecane), możesz wymienić olej silnikowy na taki z wyższą klasyfikacją lepkości, tzw. gęstszy, np. masz syntetyczny 5w-30 to zmieniasz na zalecany przez producenta samochodu np. półsyntetyczny 5w-40 lub 10w-40, taki zabieg podniesie ciśnienie oleju (szczególnie gdy Twój problem objawia się na gorącym silniku na postoju, np. na światłach). Zajrzyj do zaleceń instrukcji samochodu odnośnie zalecanego oleju.

Alternatywa, od razu bez zbędnej zwłoki udaj się do warsztatu lub jeśli non stop świeci kontrolka, to samochód odholuj, by nie uszkodzić silnika.

Mam nadzieję, że moja rada pomoże rozwiązać Twój problem.

Posted by Bogdan Ligęza

Entuzjasta nowoczesnych technologii pod każdą postacią. Praktyk, który weryfikować musi wszystko i wszędzie. Dodatkowe zainteresowania: Informatyka, Elektronika, Elektryka, Motoryzacja, czyli technika pod każdą postacią. Redaktor naczelny, właściciel i twórca ForumWiedzy.pl oraz twórca i prowadzący kanał ForumWiedzy.pl na YouTube, na którego łamach znajdziesz recenzje, testy, poradniki wideo.

Website: https://www.forumwiedzy.pl