Przygotowanie piasty do montażu tarczy hamulcowej – czytaj opis pod filmem

Zalecenia wg ForumWiedzy.pl:
1. Oczyść powierzchnię piasty do metalicznej powierzchni, za pomocą szczotki drucianej na wkrętarkę lub innych materiałów ciernych, by pozbyć się korozji, rdzy itp. Uwaga! Nie dociskaj mocno szczotki do piasty w jednym miejscu, ponieważ zedrzesz powierzchnię piasty, co spowoduje jej bicie i w konsekwencji będzie problem z nowymi tarczami hamulcowymi.

2. Zweryfikuj powierzchnię piasty za pomocą liniału krawędziowego lub suwmiarki, czy nie ma zauważalnych nierówności. Zweryfikuj bicie tarczy za pomocą czujnika zegarowego. Maksymalne dopuszczalne bicie przy krawędzi to 0.02 mm.

Jeśli krzywizna tarczy jest zauważalna, należy zeszlifować lub przetoczyć piastę na tokarce u tokarza, albo wymienić piastę na nową.
Brak weryfikacji szczegółowej powierzchni piasty jest powodem wielu problemów z biciem nowych tarcz hamulcowych, co w następstwie też powoduje powstanie zwiększonego luzu na łożysku piasty.
Można przyjąć, że ponad połowa montaży samodzielnych, ale także w warsztatach samochodowych jest pozbawiona takiej weryfikacji, co jest powodem problemów klientów w niedługim czasie i zwalanie winy albo na klienta, że jeździ po kałużach z gorącymi tarczami, albo tarcze są wadliwe i reklamacje są nie uznawane, bo podczas weryfikacji tarczy często okazję się, że nie zostały zachowane wszystkie kroki prawidłowego montażu.
3. Załóż oczyszczoną, odtłuszoną tarczę hamulcową na czystą piastę bez stosowania jakichkolwiek środków chemicznych! Np. smary, smary suche, smar miedziowy, pasty, oleje itp. Zastosowanie może mieć negatywne skutki dla samej tarczy hamulcowej i skuteczności hamowania. Wysoka temperatura i siła odśrodkowa może zrobić z takimi środkami smarnymi różne efekty niepożądane, mogą powstać zgrubienia, które będą powodować nadmierne bicie tarczy. Zawsze należy postępować zgodnie z instrukcją serwisową producenta samochodu lub tarczy hamulcowej.

4. Zweryfikuj bicie tarczy, dokręcając na krzyż śruby połową wartości momentu dokręcania kół, najczęściej wystarczy 60Nm. Maksymalne dopuszczalne bicie tarczy 1 cm od krawędzi, to 0.06mm.

5. Gdy wszystko zostało wykonane, możemy montować koło i skręcić momentem przewidzianym przez producenta samochodu, najczęściej ok. 110Nm kluczem dynamometrycznym na krzyż.
INFO: warto zweryfikować zawieszenie samochodu przy osi, gdzie wymieniany jest komplet tarcz. Obowiązkowo wymień wszystkie klocki danej osi na nowe. Zastosuj docieranie klocków zgodnie z zaleceniami producenta klocków. Np. ATE zaleca 5 delikatnych hamowań z prędkości 50km/h i przez 200 km unikać gwałtownego hamowania.

Zawsze montuj tarcze z zachowaniem zaleceń producenta tarczy. Inna opcja, skrócona, to niemal pewne problemy z nowymi tarczami.

 

Ciekawostka: w nowych samochodach, np. VW, AUDI i nie tylko, piasty mają tak cienkie tarcze, że po nałożeniu tarczy hamulcowej i dokręceniu śrub kół, krzywią się mocno i można zauważyć spore bicie piasty od wewnętrznej strony, dlatego tak bardzo istotne jest dokręcanie śrub kół, na krzyż na przemian kluczem dynamometrycznym, by w efekcie ograniczyć szybkie powstanie bicia nowych tarcz hamulcowych.

Sporo kierowców ma perfekt zamontowane tarcze hamulcowe, a po kilku tysiącach kilometrów zauważają podczas hamowania bicie tarcz, czyli drganie pedału hamulca lub inne objawy, a winnym są cienkie piasty. W starych samochodach są znacznie grubsze i twardsze.
co ciekawe, gdy zdemontujesz tarcze z piasty, znowu jest prosta, a z zamontowaną tarczą gnie się mocno. dotyczy niektórych nowych samochodów. W starszych problemu zwykle nie ma, bo piasty są masywne, mocne, twarde.

Czy stosujesz moje powyższe zalecenia?
A jeśli masz swoje, podziel się w komentarzu, razem z uzasadnieniem.

Mam nadzieję, że dzięki moim radom zaoszczędzisz pieniądze i nerwy.

Polub film. Udostępnij film. Skomentuj film. Subskrybuj kanał ForumWiedzy.pl z poradnikami praktycznymi.

Visits: 72

Posted by ForumWiedzy

Entuzjasta nowoczesnych technologii pod każdą postacią. Praktyk, który weryfikować musi wszystko i wszędzie. Dodatkowe zainteresowania: Informatyka, Elektronika, Elektryka, Motoryzacja, czyli technika pod każdą postacią. Redaktor naczelny, właściciel i twórca ForumWiedzy.pl oraz twórca i prowadzący kanał ForumWiedzy.pl na YouTube, na którego łamach znajdziesz recenzje, testy, poradniki wideo.

Website: https://www.forumwiedzy.pl